5 tips om een ruimtelijker gevoel te creëeren in je woning

Een kleinere woning staat al snel vol en hierdoor lijkt de ruimte kleiner dan dat het eigenlijk is. Wist je dat je je woning met een paar kleine trucs een stuk ruimtelijker laat lijken? Zo hoef je je niet langer te storen aan je krappe interieur en geniet je van een ruimtelijk gevoel. Dit is ook ideaal als je bijvoorbeeld je huis gaat verkopen. Lees de tips rustig door en kom achter de trucs.

Tip 1: Plaats slim spiegels
Dit is een bekende truc, maar niet iedereen kent hem. Door spiegels in je interieur te plaatsen, creëer je al snel optisch meer ruimte. Zet een mooie spiegel in jouw stijl zo neer, dat de spiegel naar een open ruimte gericht staat. Ga je voor het ultieme resultaat? Zet dan een leuke spiegel tegenover een raam, daardoor wordt het daglicht weerspiegeld en lijkt de ruimte super ruim.

Tip 2: Varieer met verlichting
Door verlichting op verschillende hoogtes te plaatsen, laat je je kamer groter lijken. Als het licht bijvoorbeeld alleen maar van boven komt, creëer je grote schaduwen en lijkt je kamer kleiner. Zet dus bijvoorbeeld lampen in de vensterbank, een laaghangende lamp boven de eettafel en kies een mooie lamp voor aan het plafond. Door te spelen met verlichting laat je je interieur niet alleen groter lijken, het is ook nog eens super leuk om te doen!


Tip 3: Kies lichte kleuren
Donkere kleuren maken een interieur snel zwaar en kleiner. Kies dus voor lichte meubels en gordijnen. Wil je toch wat donkere kleuren? Zorg dan voor genoeg afwisseling met lichte kleuren, om toch een ruimtelijk effect te krijgen.

Het is ook belangrijk om te kiezen voor lichte ramen, omdat dit echte eyecatchers zijn. Kies bijvoorbeeld voor houten ramen die je wit of beige schildert.


Tip 4: Hoge deuren
Met hoge deuren lijkt de ruimte niet alleen groter, je creëert ook optisch meer hoogte. Vervang je standaard deuren dus met hoge exemplaren en sla twee vliegen in één klap. Pak twee projecten tegelijk aan en vraag prijzen van ramen en deuren op bij verschillende bedrijven, dan ben je in één keer klaar!

Tip 5: Creëer rust
Een kleine ruimte lijkt al snel vol te staan met spullen. Zorg er daarom voor dat je alles wat je niet direct nodig hebt, opbergt in bakken, manden of kasten. Kies een opbergsysteem dat mooi past bij jouw interieur en stijl. Zo zijn er strakke, witte kasten waarin je alles kwijt kan, maar een paar bohemian manden zijn ook super leuk.

Met deze trucs zorg jij ervoor dat je woonkamer of slaapkamer ruimer oogt, daar genieten jij en je gasten van. Door hiermee bezig te zijn, is het misschien een mooi moment om die kast aan te schaffen die je al zo lang wil.

*Advertorial

Wens jullie nog een fijne woensdag,

23 opmerkingen

  1. Handige tips! Lichte kleuren laten je ruimte inderdaad een stuk groter lijken. Daarnaast vind ik het fijn als alles netjes is opgeruimd. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, ik ben het volledig met je eens :)
      x

      Verwijderen
  2. Ik heb hier echt moeite mee en woon zelf altijd in krappe studentenhokken ... super handig dit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aawwhh..lief van je! Een krappe studentenhok kan je ook leuk inrichten ;)
      x

      Verwijderen
  3. Leuk artikel! Die van die verlichting kende ik nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat van de verlichting had ik nooit over nagedacht maar klinkt logisch.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe lichter dat je woning is, hoe ruimer dat het er dan uitziet ;)
      x

      Verwijderen
  5. Handige tips! De hoge deuren en de verlichting kende ik nog niet xx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Spiegels zijn zeker onmisbaar in mijn huis en woonkamer. Maar rust die kan ik nooit creeeren haha. Maar ik het zal proberen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je het wilt uitproberen, ik ben alvast benieuwd ;)
      x

      Verwijderen
  7. Leuk artikel! De truc voor spiegels kende ik nog niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaawhh...wat lief! Is eens iets anders dan beauty artikelen :)
      x

      Verwijderen
  8. Wat een prachtige inspiratie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke inspiratie foto's. Lichte kleuren maken je huis inderdaad ruimtelijker en rustiger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad en daarom gaat mijn keuze ook naar lichte kleuren :)
      x

      Verwijderen
  10. Die spiegel met die grote vaas ervoor vind ik heel erg mooi! Maar ook de houtendeuren en glas-in-lood vind ik heel mooi!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hele fijne tips allemaal en al zeker met die spiegels en hoge deuren :D x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat van lichte kleuren wist ik inderdaad, mooie foto's heb je hier voor gebruikt :)

    BeantwoordenVerwijderen

Dankjewel voor je lieve reactie & hopelijk tot de volgende keer ❤️